خانه / فنی و مهندسی / تحقیق و مقاله درباره فیبر های غذایی و خواص آنها

تحقیق و مقاله درباره فیبر های غذایی و خواص آنها

دانلود فایل تحقیق و مقاله درباره فیبر های غذایی و خواص آنها

تحقیق و مقاله درباره فیبر های غذایی و خواص آنها

تحقیق و مقاله درباره فیبر های غذایی و خواص آنها

عنوان فایل : تحقیق و مقاله درباره فیبر های غذایی و خواص آنها

دسته بندی : فنی و مهندسی

مقاله ,تحقیق , فیبر های غذایی , صنایع غذایی , دانش آموزی , دانشجویی

 

عنوان : تحقیق و مقاله درباره فیبر های غذایی و خواص آنها

تعداد صفحات :4 صفحه

عکس : ندارد

شماره اسلاید : دارد

فهرست :  ندارد

دارای نکات و جزئیات

 پی دی اف pdfفرمت  :

قسمتی از متن  :

فيبر غذايي چيست؟

فيبر غذايي بخشي از مواد غذايي با منشاء گياهي است كه توسط آنزيم هاي موجود در دستگاه گوارش قابل هضم نيست. به عبارت

ديگر فيبرها موادي هستند كه در دستگاه گوارش بدون اينكه جذب شوند، عبور مي كنند. اما براي به سازي بدن از نظر فيزيكي

ضروري هستند. در گذشته اهميت تغذيه اي براي فيبر قائل نبودند اما امروزه ثابت شده است كه وجود فيبرهاي غذايي در رژيم

غذايي روزانه نه تنها براي پيشگيري بلكه براي درمان بسياري از بيماري هايي كه امروزه بشر با آن دست به گريبان است لازم و

ضروري است .

انواع فيبرهاي غذايي

فيبرهاي موجود در مواد غذايي دو نوع هستند :

فيبرهاي محلول : همانطور كه از نامشان پيداست در آب حل مي شوند و يك ماده ژله مانند تشكيل مي دهند. اين نوع فيبر

باعث پايين آوردن كلسترول خون مي شود و در جو، جو دوسر، مركبات و حبوباب يافت مي شود . فيبرهاي محلول به

كاهش وزن نيز كمك مي كند. زيرا بعد از مصرف غذاي حاوي اين نوع فيبر فرد احساس سيري و سنگيني مي كند و در

نتيجه ديرتر گرسته مي شود .

فيرهاي نامحلول : اين نوع فيبر در آب حل نمي شود و سبب افزايش سرعت حركت مواد غذايي در دستگاه گوارش شده و

حجم مدفوع را افزايش مي دهد. سبوس گندم، آرد كامل گندم، انواع سبزي ها و آجيل منبع بسيار خوب فيبر نامحلول مي

باشد .

مقادير مورد نياز روزانه فيبر

به طور كلي كودكان ۲ ساله بايد حداقل ۵ گرم فيبر در روز دريافت كنند و در ازاء هر سال افزايش سن، ۵ گرم بيشتر مصرف

نمايند. براي مثال كودكي كه ۱۰ سال دارد بايد حداقل ۱۵ گرم فيبر در روز دريافت كند. جوانان و بزرگسالان حداقل ۲۵ گرم فيبر

روزانه نياز دارند. يك رژيم غذايي متعادل كه ميوه، سبزي، حبوبات و غلات كامل مثل نان سبوس دار در آن وجود داشته باشد نياز

ما را به فيبر و ساير مواد غذايي تامين مي كند .

3

منابع غذايي فيبر در مواد غذايي

مواد غذايي را از نظر ميزان فيبر به ۳ دسته مي توان تقسيم كرد :

مواد غذايي با فيبر زياد ۵( / ۲ تا ۵ گرم فيبر( شامل جو و سبوس جو، لوبيا، نخود، عدس، آرد كامل گندم، خرما، گلابي،

آلو، اسفناج، آرتشيو )كنگرفرنگي(، كلم بروكلي، هلو و كشمش .

مواد غذايي با فيبر متوسط ۲( تا ۹ / ۴ گرم فيبر( شامل : انواع سبزي خوردن، كرفس، هويج، ذرت، انجير، سيب با پوست،

پرتقال، بادام و پسته .

مواد غذايي با فيبر كم (كمتر از ۲ گرم فيبر(شامل : انواع آب ميوه، سيب بدون پوست، انگور و غلات بدون سبوس، مواد

غذايي همچون آرد سفيد، ماكاروني بدون فيبر، انواع كمپوت ها و آب ميوه هاي صنعتي از نظر ميزان فيبر بسيار فقير مي

باشند .

فيبر و نقش آن در پيشگيري و درمان بيماري ها

پژوهش ها نشان داده كه مردم كشورهايي كه رژيم غذايي غني از فيبر دارند مقاومت بيشتري نسبت به انواع سرطان ها، بيماري هاي

قلبي عروقي و بيماري هاي دستگاه گوارش را از خود نشان مي دهد و برعكس كشورهايي كه مصرف غلات تصفيه شده و نان هاي

سفيد، انواع نوشابه ها و آب ميوه هاي صنعتي در آن__


 

کد فایل : 2077746

مقاله ,تحقیق , فیبر های غذایی , صنایع غذایی , دانش آموزی , دانشجویی

جهت دانلود تحقیق و مقاله درباره فیبر های غذایی و خواص آنها کلیک کنید

تحقیق و مقاله درباره فیبر های غذایی و خواص آنها

 

مشخصات تحقیق و مقاله درباره فیبر های غذایی و خواص آنها  با کد فایل 2077746  در دسته بندی فنی و مهندسی  با برچسب های فایل مقاله ,تحقیق , فیبر های غذایی , صنایع غذایی , دانش آموزی , دانشجویی  قابل دانلود از طریق ( دریافت فایل ) می باشد .