خانه / روانشناسی و علوم تربیتی / تحقیق بررسی پیش ‏بینی ترس از صمیمیت، براساس سبک‏های دلبستگی

تحقیق بررسی پیش ‏بینی ترس از صمیمیت، براساس سبک‏های دلبستگی

دانلود فایل تحقیق بررسی پیش ‏بینی ترس از صمیمیت، براساس سبک‏های دلبستگی

 

تحقیق بررسی پیش ‏بینی ترس از صمیمیت، براساس سبک‏های دلبستگی

 

عنوان فایل : تحقیق بررسی پیش ‏بینی ترس از صمیمیت، براساس سبک‏های دلبستگی

دسته بندی : روانشناسی و علوم تربیتی

تحقیق بررسی پیش ‏بینی ترس از صمیمیت, براساس سبک‏های دلبستگی,آریافایل,تحقیق ترس از رابطه عاطفی,مقاله سبک های دلبستگی ویکی پدیا,پرسشنامه سبک های دلبستگی,پروژه انواع سبک های دلبستگی pdf,تحقیق سبک دلبستگی اجتنابی,پایان نامه انواع دلبستگی در روانشن,,,

 

تحقیق بررسی پیش ‏بینی ترس از صمیمیت، براساس سبک‏های دلبستگی

تحقیق-بررسی-پیش-‏بینی-ترس-از-صمیمیت-براساس-سبک‏های-دلبستگی

تحقیق بررسی پیش ‏بینی ترس از صمیمیت، براساس سبک‏های دلبستگی،
در قالب ورد و قابل ویرایش:


قسمتی از متن: 
            
مقدمه:
از مظاهر زندگی اجتماعی انسان، وجود تعامل‏ها و ارتباطات میان افراد می‏باشد. ما بخش عمده‏ای از زندگی خود را در ارتباط با دیگران سپری می‏کنیم و یا در فکر آن به سر می‏‏بریم. چگونگي ارتباط ما با افرادي كه با آن‏ها زندگي مي‏كنیم و دوست‏شان داريم و همواره در تعامل مستمر و مداوم با آن‏ها به سر مي‏بريم، بخش مهمی از توانايي روابط بین‏فردي ما را تشكیل مي‏دهد. بدون شک یک بخش تعیین‏کننده در هر رابطه‏ای صمیمیت  است (باگاروزی ، 1997).
       صمیمیت، به صورت الگوی رفتاری بسیار مهمی مفهوم‏ سازی شده که دارای جنبه‏های عاطفی- هیجانی و اجتماعی نیرومند است و بر پایه‏ی پذیرش (تجربه مثبت هم‏سویی و برابری)‏، رضایت‏خاطر (تجربه مثبت مشارکت) و عشق شکل می‏گیرد (تن‏هاتن ، 2007). روان شناسان، صمیمیت را توانایی برقراری ارتباط (بدون کنترل) با دیگری و بیان عواطف (بدون بازداری) تعریف می‏کنند و آن را حق مسلم و از حالات طبیعی انسان می‏دانند (بلوم ، 2006). بر اساس مدل ارتباطی رایز و شاور (1988)‏، صمیمیت فرآیندی است که در آن شخص اطلاعاتی را در میان می‏گذارد و شنونده به شیوه‏ای پاسخ می‏دهد که حس تایید و حمایت ایجاد می‏کند. در واقع توانایی بی‏پرده گویی در روابط نزدیک، این روابط را صمیمانه می‏سازد و فرد را قادر می‏سازد احساس درک‏شدگی، مورد تایید واقع شدن و از نظر هیجانی به دیگری نزدیک شدن را داشته باشد. اشترنبرگ  (1986، به نقل از برانون ، 2002) نیز، در مدل سه وجهی  خود از عشق، صمیمیت را احساس نزدیکی با دیگری می‏داند و معتقد است که مشارکت عادلانه در زندگی خانوادگی، صمیمیت را به دنبال خواهد داشت.
       مطالعه رابطه صمیمانه به عنوان جنبه‏ای مهم از زندگی در بزرگسالی، دارای تاریخی طولانی می‏باشد، که تلاش برای طبقه‏بندی آن به زمان ارسطو  باز می‏گردد و امروز بخشی از دانش موجود در این زمینه، مشاهدات وی را تایید می‏کند اما مطالعه علمی درباره‏ی آن از دهه‏ی 1990 آغاز شده است (بارنز ، 1998).
       ظرفیت ورود و نگهداشتن روابط صمیمی یک مولفه مهم سازگاری در بزرگسالان می‏باشد (فیلدمن، گوون و فیشر ، 1998). ناتوانی در تشکیل یا حفظ روابط صمیمانه اغلب به دلیل ترس از صمیمیت  رخ می دهد، یعنی ناتوانی در به اشتراک گذاشتن افکار و احساسات با شخصی که ارزش زیادی دارد (ثلن، واندروال، توماس و هارمن ، 2000). بنابراین ترس از صمیمیت با بهزیستی شخص در تضاد خواهد بود (فیلیپس، ویلمات، وال، پیترسون، باکلی و فیلیپس  ، 2013).
     مفهوم ترس از صمیمیت، در حدود سه دهه قبل توسط هاتفیلد  (1984) برای اولین بار مطرح شد. وی از جمله دلایل اساسی ترس از صمیمیت را، ترس از خود افشایی ، ترس از رها شدن، ترس از برخورد‏های خشن، ترس از دست دادن کنترل، ترس از دست دادن فردیت ذکر کرده است (ال لوید , 2011). دسکاتنر و ثلن  (1991) نیز، ترس از صمیمیت را ناتوانی فرد برای تبادل افکار و احساسات خود با فردی مهم و نزدیک، به دلیل وجود اضطراب در وی، تعریف کرده‏اند. افرادی که ترس از صمیمیت دارند خواهان ارتباط بین شخصی هستند ولی از طرد می ترسند، در نتیجه طی ارتباط کلامی و غیر کلامی با دیگران اضطراب را تجربه می‏کنند (بشارت، 1391).
       باگاروزی (2001) بیان می‏کند که نیاز به صمیمیت از نیاز ابتدایی‏تر دلبستگی  نشات می‏گیرد، بنابراین ضروری است، برای بررسی ارتباطات صمیمانه، تا جایی که امکان دارد در مورد روابط اولیه افراد با مراقبان اولیه آن‏ها اطلاعات کافی کسب شود. در نتیجه از عوامل موثر بر صمیمیت شخص، رابطه و دلبستگی او نسبت به والدین می‏باشد. بالبي  (1969) دلبستگي را در قالب نظريه‏اي بزرگ مفهوم‏سازي كرد. نظريه دلبستگي فقط نظريه تحول كودك نيست، بلكه نظريه تحول در گستره حيات نيز هست (وایس ‏، 1994). طبق نظر بالبي (1969، 1973، 1980) روابط دلبستگي همیشه موجودند و در سراسر چرخه زندگي فعال هستند (گودوین ، 2003). کیفیت رابطه و نوع دلبستگی کودک- والد، منجر به شکل‏گیری بازنمایی‏های ذهنی می‏شود که طرحواره ها یا الگوهای عمل آن‏ها را برای تعامل با خود و دنیای بیرون می‏سازند (بالبی، 1973؛ نافتل و شاور ، 2006). به دنبال پژوهش‏هاي كساني از قبيل بالبي و اينزورث ، سه سبك دلبستگي ايمن ، دلبستگي ناايمن اجتنابي ، و دلبستگي ناايمن دوسوگرا  تشخيص داده شدند (اينزورث، بولهر، واتر و وال ، 1978). اين سبك ها بعدها در مورد بزرگسالان نيز تأييد شدند (هازن و شاور ، 1987).
       نتايج پژوهش‏هاي زيادي، استمرار و تداوم سبك دلبستگي را در چرخه زندگي تأييد می‏کنند (فریلی ، 2002؛ مین، کاپلان و کسیدی ، 1985؛ نافتل و شاور، 2006). افراد با دلبستگي ايمن، سطح بالاتري از اعتماد و رضايت و سطح پايين‏تري از تعارضات دارند، در حالي كه افراد با دلبستگي اجتنابي، رضايت و صميميت كمتر و تعارضات بيشتر و افراد با دلبستگي دوسوگرا، با عدم تعادل در احساسات و تعارضات بيشتر مشخص می‏شوند (کولینز، کوپر، آلبینو و آلارد  ، 2002).
       یکی دیگر از متغیرهایی که می‏تواند بر توانایی ارتباط صمیمانه فرد یا ترس از صمیمیت در وی تاثیر داشته باشد سبک‏های هویت در افراد است. اریکسون  (1982) این استدلال را مطرح می‏کند که تنها پس از تثبیت حس معقولانه هویت می‏توان صمیمیت بالیده و حقیقی را با شخص دیگری تجربه کرد (مونتگومری ، 2005 به نقل از دانشپور و همکاران، 1386).
       در طول چهار دهه گذشته، پژوهش‏ها پیرامون هویت نوجوانان، بر اساس پارادایم پایگاه هویت مارسیا  مفهوم سازی شده است (حجازی و فرتاش، 1385). از جمله نظریه‏های مهم دیگر در هویت، نظريه سبك‏هاي هويت برزونسكي  است. به نظر برزونسکی (1990) سبک‏های هویت، نشان دهنده جهت‏گیری‏های پردازش اطلاعات هستند و نوجوان هنگام ساختن هویت خود و متعهد شدن نسبت به ارزش‏ها و باورها از آن‏ها استفاده می‏کند. نظریه برزونسکی بر مفروضه سازندگي مبتني است، يعني افراد نقش فعالي را در ساختن تفكر خود نسبت به واقعيتي كه در آن زندگي مي‏کنند، ايفا می‏کنند در اين نظريه به تفاوت‏هاي افراد در استفاده از فرآيندهاي تصميم گيري، حل مسئله، مواجهه با مشكلات، درگيري با تكاليف پرداخته شده است.
       برزونسکی سه سبک پردازش هویت  را مطرح می‏کند، سبک هویت اطلاعاتی ، سبک هویت هنجاری  و سبک هویت سردرگم- اجتنابی . افراد با سبک هویت اطلاعاتی، در برخورد با موضوعات مربوط به هویت، هدفمند بوده و با تلاش ذهنی، سعی در سنجیده عمل کردن دارند؛ این افراد کنجکاوانه به دنبال اطلاعات مناسب جهت شکل دهی هویت خود هستند. آنها اطلاعات را ارزیابی کرده و مورد قضاوت قرار می‏دهند. افراد دارای سبک پردازش هویت هنجاری، هماهنگ با انتظارات گروه مرجع و افرادی که در زندگی آنها مهم می‏‏باشند عمل می‏کنند و بدون ارزیابی باورها و ارزش ها، آنها را درونی می‏کنند. و افراد سردرگم- اجتنابی، تمایلی به رویارویی با مسائل و موقعیت های تعارض برانگیز ندارند و سعی در طفره رفتن و اجتناب از این موقعیت ها می‏کنند و تا حد امکان، تصمیم گیری را به تاخیر می‏اندازند (آذر پیکان، 1390).

دانلود فایل

 

کد فایل : 32185

تحقیق بررسی پیش ‏بینی ترس از صمیمیت, براساس سبک‏های دلبستگی,آریافایل,تحقیق ترس از رابطه عاطفی,مقاله سبک های دلبستگی ویکی پدیا,پرسشنامه سبک های دلبستگی,پروژه انواع سبک های دلبستگی pdf,تحقیق سبک دلبستگی اجتنابی,پایان نامه انواع دلبستگی در روانشن,,,

جهت دانلود تحقیق بررسی پیش ‏بینی ترس از صمیمیت، براساس سبک‏های دلبستگی کلیک کنید

تحقیق بررسی پیش ‏بینی ترس از صمیمیت، براساس سبک‏های دلبستگی

 

مشخصات تحقیق بررسی پیش ‏بینی ترس از صمیمیت، براساس سبک‏های دلبستگی  با کد فایل 32185  در دسته بندی روانشناسی و علوم تربیتی  با برچسب های فایل تحقیق بررسی پیش ‏بینی ترس از صمیمیت, براساس سبک‏های دلبستگی,آریافایل,تحقیق ترس از رابطه عاطفی,مقاله سبک های دلبستگی ویکی پدیا,پرسشنامه سبک های دلبستگی,پروژه انواع سبک های دلبستگی pdf,تحقیق سبک دلبستگی اجتنابی,پایان نامه انواع دلبستگی در روانشن,,,  قابل دانلود از طریق ( دریافت فایل ) می باشد .